خانه / مقالات / رشد و تنوع گرایی صادرات غیرنفتی کشور

رشد و تنوع گرایی صادرات غیرنفتی کشور

سرپرست دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران، در یادداشتی به تشریح رشد و تنوع‌گرایی در صادرات غیر نفتی کشور پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن صادرکنندگان به نقل از روزنامه تعادل، میر ابوطالب بدری عنوان کرد: در استراتژی توسعه صادرات اکثر کشورهای جهان، مهمترین هدف توسعه صادرات، تنوع گرایی صادراتی و جهت دادن صادرات به سوی تولیدات با ارزش افزوده بالا است. این مسئله در شرایط تشدید تحریم های ظالمانه آمریکا و احیتاجات مبرم کشور به ارزهای خارجی بیش از پیش مبرم و الزام بیشتری داشته و نظر به دستورات وزیر صنعت، معدن و تجارت در افزایش حداکثری صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه می تواند مهمترین استراتژی فعلی صادراتی کشور تلقی گردد. در این راستا، تنوع بخشیدن هرچه بیشتر تولیدات صادراتی بر اساس شناسایی کالاهای با ارزش افزوده بالا در تجارت جهانی که کشور قادر به کسب مزیت های رقابتی در آنها خواهد بود و سوق دادن بنگاه ها بسوی تولید و صادرات آنها بدون شک، از الویت های اساسی سیاستهای صادراتی کشور می باشد.

می توان ادعا نمود که تحریم های کشورهای غربی موجب شده که یک استراتژی جایگزینی واردات ناخواسته به کشور تحمیل گردد. در واقع، بر همگان روشن است که اکثر کشورهای پیشرفته کنونی در گذشته در راستای حمایت از صنایع نوزاد خود، از این استراتژی استفاده نموده و سپس بعد از رقابتی شدن تولیداتشان، متعاقبا استراتژی توسعه صادرات را در دستور کار خود قرار داده اند. بدین صورت، بدنبال تحریم ها و مشکلات ناشی از واردات، سیاست جانشینی واردات بتدریج در کنار توسعه صادرات عمل نموده و تعداد فراوانی از کالاهای وارداتی نه تنها درکشور تولید بلکه حتی صادر نیز شده اند.

در ۲۰ سال گذشته، بسیاری از کالاهای با ارزش افزوده بالا و دانش بنیان را شناسایی نموده ایم. نتایج حاصله عملکرد درخشان صادرات بسیاری از این نوع کالاها را نشان می دهد. اگرچه میزان صادرات برخی از آنها هنوز بسیار ناچیز است ولی مسئله مهم این است که پتانسیل تولید آنها درکشور وجود داشته و برخی شرکتها قادر به تولید آنها بوده اند.ماشین آلات الکتریکی و الکترونیکی، دارو، تجهیزات پزشکی و غیره که عمدتا” خاص کالاهای صادراتی کشورهای پیشرفته می باشد در کشور تولید و صادر شده است.

بدون شک، تمرکز براین استراتژی و سوق دادن بنگاه ها به سوی تولید و صادرات چنین تولیداتی، موضوع بسیار مهم تولید محوری و بویژه ارتقای فناوری را مطرح می سازد. در واقع، اکثر صاحب نظران توسعه بر این امر اتفاق نظر دارند که فناوری مهم ترین شاخص توسعه در طول تاریخ بوده و بدون آن عملا” دستیابی به اهدافی چون خودکفایی اقتصادی ، توسعه ملی و بهبود استانداردهای زندگی غیرممکن است. فناوری، خود، از دل ساختار نهادی تولید محور شکل می گیرد و با افزایش نقش صنعت در فعالیت های اقتصادی، فناوری نیز ابعاد قابل توجهی پیدا می نماید.

در این راستا، به مانند تجربیات برخی از کشورهای پیشرفته امروزی باید از طریق یک پیوند سه گانه صنعت، دانشگاه و دولت جهت رویارویی با کمبودهای فناوری عمل نموده و دلائل عدم موفقیت در بومی سازی فن آوری را به دقت تحلیل نمائیم.

۱ –  خلاصه طرح رشد و تنوع گرایی صادرات :  در راستای تحقق دو هدف مهم رشد صادرات کشور و بویژه تنوع گرایی صادراتی، یکی از برنامه های مهم دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت در سال ۱۳۹۸ مجموعه ای از مطالعات و آمارهای مستند می باشد که ماه ها در سازمان در موردش کار شده و ذیلا” به طور خلاصه ارائه می گردد:

همگی می دانیم که ارزش یک تن کالای صادراتی کشور در طی ۲۰ سال گذشته همواره حدود ۴۰۰ دلار می باشد. برای مثال، در سال ۱۳۹۷،  ارزش ۱۰ قلم اول کالاهای صادراتی کشور در مجموع ۱۶ میلیارد دلار می باشد که ارزش هر تن آنها حدود ۴۲۰ دلار است. قیمت هر تن کالای صادراتی کشور در سالهای ۱۳۹۶ و ۹۷ نیز به ترتیب ۳۵۴ و ۳۷۸ دلار است.

در ابتدا تمامی کالاهایی را که در سه سال ۱۳۹۴ الی ۱۳۹۶ بر اساس تعرفه ۸ رقمی صادر شده اند را در نظر گرفته و کالاهایی را استخراج نمودیم که ارزش هر تن آنها بالای ۲۰۰۰ دلار می باشد. یعنی تقریبا” از حدود ۵۰۰۰ کالای صادر شده در این سه سال، حدود ۱۹۰۰ کالای صادراتی قیمت های بیشتر از ۲۰۰۰ دلار داشته اند. جدول ذیل تقسیم بندی ارزشی هر تن را بطور متوسط برای سه سال نشان می دهد.

 

IccairTelegram

همچنین

چهار گام عملی برای عبور از بحران کرونا

یادداشت حسین سلاح‌ورزی سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران معتقد است: بیشترین تأثیر مستقیم بحران کرونا بر ...

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *