خانه / مقالات / رسانه و صادرات

رسانه و صادرات

تعامل یا تقابل

محمود شریف – مدرس رسانه

با توسعه فرهنگ کار و نگاه جدی به صادرات خدمات در بخش های مختلف از خود سوال می کنیم که صادر کننده موفق چه کسی است و چه ویژگی های دارد ؟

شاید با بررسی دو دهه فعالیت به ۱۴ یا ۲۰ گزینه برای صادر کننده موفق از جمله اعتماد به نفس – شناسایی منابع انسانی – ریسک پذیری بودن – پشتکارداشتن – بهره ور بودن – اثر بخش بودن – کارآمد بودن – نگاه به کارکرد جمعی – تنوع پذیری – ارتباط موثر – دارای انگیزه قوی – آشنا به بازارهای هدف و شناخت کافی منابع موجود و ظرفیت ها – قدرت شناخت و..را اشاره کرد .

با بیان این ویژگی های ، به دو (۲) ویژگی کلی هم که شامل ” رفتارهای شخصی ” که همان نگاه روان شناختی است و ” رفتارهای اجتماعی ” فرد که از نظر جامعه شناختی بسیار مهم می باشد ، دست می یابیم .

در رفتارهای شخصی اهل تشویق – علاقمند به جمع آوری اطلاعات – دارای کارایی – به نظارت اعتقاد دارد – به رفتارهای دیگران توجه دارد – با استرس ها مقابله می کند – به بالابودن کیفیت کالا و خدمات برای صادرات توجه دارد – نسبت به کار تعهد دارد – به قراردادهای فردی ، جمعی و کاری پایبند است – نگاه جدید به اینده دارد و این گزینه ها برای صادر کننده اصلی مهم تلقی می شود.

در رفتارهای اجتماعی که همان جامعه شناختی است یک صادر کننده موفق براین باور است که تجربه کاری برایش مهم است – از شغل قبلیرضایت چندانی ندارد – از نقش ها الگو برداری می کند – شرایط خاص دوران کودکی ونوجوانی برایش مهم است – سن و تجربه برایش جایگاه ویژه ای دارد – به تحصیلات در رشته خود علاقمند است – برای آغاز و ادامه فعالیت های اجتماعی انگیزه دارد – نسبت به محیط اطراف و گروههای اجتماعی به خصوص متخصصین بی توجه نیست – به مشوق های اجتماعی فکر می کند و برای این موضوع طرح و برنامه دارد.

تولید رقابتی ، رمز صادرات پایدار

حال در می یابیم ، فرد ی که خود را برای فعالیت های صادراتی چه در بخش صدور کالا و یا خدمات به خصوص ، خدمات تخصصی، با دارا بودن مهار تهای عمومی و کسب مهارت های مدیریتی ، رقابت سالم برای پایداری فعالیت ها ، به یک کسب و کار پردرآمد فکر می کند.

او تلاش می کند پیوسته به رونق و تداوم کار ها فکر کند و با ابزارهای تخصصی ، ایده را به فرصت تبدیل کند و نوشتن تجارب – برقراری ارتباط و مذاکره – انتخاب نوع کسب ، نام کسب و همکاران – انتخاب مکان مناسب –گرفتن مشاوره از اهل فن و فکر- کردن با افراد کار آمد و کاردان ، حال برای اینکه تجارت کند و کسب و در آمد خوب داشته باشد ، بنگاه داری نیز کند به نیروی انسانی کار آمد و مجرب اهمیت می دهد و در نتیجه برای تامین منابع و نوآوری باید راه ارتباط با نهادها و سازمانهای مرتبط را برای تعاملی دو طرفه بیاموزد .

رشد و توسعه اقتصادی در یک نظام مدیریت او( صادر کننده ) را به سمتی می برد که از ابزارهای روز برای تعالی فعالیت های خود بهره ببرد و با استفاده از امکانات موجود در عصر جدید با بکارگیری وسایل راه حل های جدید را جایگزین کارهای ناکارآمد و کهن قبل نماید و این افراد ( صادر کنندگان ) افرادی هستند که تفاوت ایجاد   می کنند.

از سوی دیگر چون نوع آوری از مشخصه های اساسی اینان ( صادر کنندگان ) است ، تفکراتشان منجربه تولید محصولات جدید ، خدمات صنعتی جدید ، فکر جدید و ایده های جدید می شود ، به این ترتیب قدرت انتخاب مردم افزایش یافته و زندگی مناسب ، مرفه تر و کار آمد تری برای خود و اطرافیان و همکارانش ایجاد خواهند کرد .

بی شک با پیدایش فن آوری های جدید ، شبکه های تلویزیون ، تلویزیون های ماهواره ای ، پیدایش اینترنت ، شبکه های اجتماعی ،بیلبورد های شهری و محیطی ، رسانه های محلی و… اهمیت درک مجاری و ارتباطی جامعه به خصوص ارتباطات فراملی و بین کشوری را افزایش خواهد داد ، ان نکته حاضر اهمیت است که کشورهایی که نزدیکی فرهنگی ، اجتماعی ، اعتقادی بیشتری دارند در اولویت هستند.

با توجه به اینکه رسانه های جمعی به سرعت به مخاطبان وسیع دست پیدا کرده و اطلاعات روز به روز گسترش می یابد و این رسانه ها که برخی به عنوان ” خرده مدیا ” ( رسانه خرد ) مطرح هستند ، در ترویج فرهنگ خدمات صادراتی ، خدمات صنعتی ، توانمندیهای نیروی انسانی ، مشاوره های تخصصی و کار امد ، تدوین و اطلاع رسانی طرح و برنامه و به طبع آنها در فرایند توسعه پایدار در یک جامعه نقش جدی وبسیار مهمی بازی خواهند کرد .

پس رسانه ها در کنار دریافت اطلاعات صحیح و خدمات کالا و یا خدمات صنعتی ، فکر – فرهنگ – هویت فرهنگی را به انسان ها القا می کنند که دو سویه خواهند بود ، یک بعد منفی و بعد دیگر آن مثبت است .در این بحث و گفت و گو معتقدیم که چایگاه مثبت این رسانه های جمعی بسیار پررنگ تر از جایگاه منفی آن ها هستند ، شاید به تعبیر دیگر باید گفت که تبدیل تهدید ها چه خواسته و یا ناخواسته را باید به فرصت هایی برای خود تبدیل کرد که این خود نیز هنر است .

در واقع رسانه ها ابزار اصلی انتقال اطلاعات – ایده – فن آوری – تفکر و… در سطح جوامع هستند که می توان هر روز با خلق ایده و فکر ی نو و جدید به روند توسعه – در آمد های فردی و اجتماعی و حتی بنگاه داری پایدار در جامعه کمک کنند.

در می یابیم که با کنارگذاشتن راه ها و فعالیت های سنتی و قدیمی به راه های نوین می رسیم که این امر بدون ابزارهای جدید رسانه ای غیر ممکن خواهد بود.

قطعا در جوامع امروزی افراد هوشمند – خلاق – نوآور- صاحب فکر و اندیشه – پر تلاش – دارای برنامه و… شانس بیشتری برای ایجاد موقعیت های مناسب دارند و صاحبان صنعت ، کالا، اندیشه تخصصی انسانی جایگاه بهتری نسبت به دیگران در کشور های هدف دارند .

برای ایجاد یک بخش پویا – خلاق – کار آمد و… استفاده از تکنیک های ایجاد ارتباط و دستیابی به فن آوری اطلاعات بسیار مهم است و رسانه ها نقش تعامل دارند و به تقابل فکر نمی کنند . لذا باید از این ظرفیت کار آمد در راه رسیدن به اهداف عالی و متعالی و حضور جدی در بازار های هدف علیرغم همه مشکلات موجود و سرراه به انها بیاندیشم و تعامل کنیم و شرایط سنتی و قدیمی را به روشی نو آورانه تبدیل کرد.

حال با برقراری ارتباطات جمعی – معرفی فعالیت ها – هم افزایی به موقع و بیشتر و استفاده از ظرفیت های رسانه های جمعی با یک مدیریت صحیح و به هنگام ما را به جلو هدایت می کند ، پس به این باور باید برسیم که استفاده از امکانات رسانهای جمعی با هدفی مشخص برای حضور در بازارهای هدف و دریافت پروژه های صنعتی و خدماتی امری ضروری و واجب است .

تمام/

 

IccairTelegram

همچنین

چهار گام عملی برای عبور از بحران کرونا

یادداشت حسین سلاح‌ورزی سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران معتقد است: بیشترین تأثیر مستقیم بحران کرونا بر ...

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *